Tegenwoordig zijn meer dan vijf miljard mensen aangesloten op het internet, dit is meer dan 60% van de wereldbevolking. Bijna al deze internetgebruikers ik maken wel eens gebruik van zoekmachines. Google is hierin het meest bekende voorbeeld maar er zijn ook enkele andere zoekmachines die gebruikt worden en stijgen in populariteit. Als ondernemer is de zoekmachine dus belangrijke plek om onder de aandacht te komen van potentiële klanten. In dit artikel leggen we je uit hoe zoekmachines werken en hoe je je vindbaarheid optimaliseert in zoekmachines.
De grootste bibliotheek In de geschiedenis van de mensheid
Zoekmachines kunnen in zekere zin gezien worden als een hele grote online bibliotheek. zoekmachines speuren constant automatisch het web af naar nieuwe pagina's die ze kunnen toevoegen aan hun bibliotheek. Deze pagina's worden allemaal geïndexeerd en op het moment dat jij een zoekterm invoert, zoekt de zoekmachine naar de best bijpassende websites vanuit de eigen bibliotheek. het internet is enorm groot en er zijn extreem veel webpagina's. Zoekmachines gaan niet één voor één alle mogelijke websites invoeren in de zoekbalk om te kijken of het een bestaande website is. Ze hebben hiervoor een slim systeem bedacht. De zoekmachine kijkt op een bestaande site waarvan ze eerder al de inhoud hebben geïndexeerd, en zoekt op deze pagina naar links die verwijzen naar andere website. Hoe meer websites linken naar een bepaalde webpagina, hoe belangrijker die webpagina dan wel niet moet zijn. Dit betekent dan ook dat deze webpagina's hoger worden geplaatst In de zoekresultaten. Als een site dan hoog In de zoekresultaten staat zullen er ook meer internetgebruikers deze website bezoeken. deze vorm van zoekmachine optimalisatie wordt technische SEO genoemd.
optimaliseer de vindbaarheid
Een belangrijk onderdeel van online marketing is het optimaliseren van de vindbaarheid in zoekmachines. Het optimaliseren van de vindbaarheid wordt ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd, meestal wordt hier de Engelse term voor gebruikt: search engine optimalisation. Search engine optimalisation, meestal simpelweg SEO genoemd, is een complex proces waarbij meerdere facetten van de werkwijze van de zoekmachines worden gebruikt om een bepaalde webpagina hoger in de resultaten van de zoekmachine te laten verschijnen. Om dat technische aspect van de SEO te optimaliseren maak er veel bedrijven gebruik van een SEO bureau. Dit bedrijf adviseert dan over het optimaliseren van de bestaande webpagina en zet een online marketingcampagne uit om de SEO te optimaliseren om op die manier vindbaarheid van hun klanten te verhogen.